EST

Kahemastilise lodja ehitamine

Lodjakojas ehitatav kahemastiline lodi oma 22 m pikkuse ja 9 m laiuse kerega on suurim puust purjelaev, mis pärast II maailmasõda Eestis ehitamisel.   

Uue ja suurema, kahemastilise lodja ehituse ettavlmistustööd algasid Lodjakojas veebruaris 2013. Laev on plaanis vette lasta 2016. aastal ja seda on plaanis kasutada esmajoones loodusretkede korraldamiseks Euroopa ühel suurimal järvel Peipsil.

Laeva kirjeldus: Ehitatava kahemastilise lodja pikkus on 22 m, laius 9 m, süvis 90 cm, kaks masti, purjepinda 240 m2. Reisijate arvuks plaanime vähemalt 60 in. Lodja sisse ööbima peaks mahtuma ca 40 inimest - et saaks ette võtta mitmepäevaseid õppe-ekspeditsioone gümnaasiumiklassidega.

Ajalooline puulaev varustatakse kaasaegse tehnika ja õppevahenditega. Laev on keskkonnasõbralik, järve- ja merekindel ning sobib hästi ka pikemateks reisideks.

Lodjaehituse toetajad:

Uue lodja ehitus saab teoks eelkõige tänu senistele lodjareisijatele - Lodjaselts tänab kõiki eraisikuid, ettevõtteid, asutusi ja organisatsioone, kes möödunud 8 hooaja kestel on Jõmmuga sõitmas käinud ning seeläbi uue laeva ehitusele kaasa aidanud. Ootame teid ka edaspidi pardale! Samuti täname kõiki praktikante ja vabatahtlikke ehitajaid, kes seniste ettevalmistuste juures abiks on olnud!

Lodjaehituse esimesed kaks etappi - materjalide varumine ja laevakere ehitamine – aastatel 2013.-2015. on plaanis läbi viia  seltsi omavahendite ja vabatahtlike abil, kuid väga suureks toeks on ka põlised Lodjaseltsi toetajad Tartu linn ja Riigimetsa Majandamise Keskus. Samuti aitavad suure lodja valmimisele kaasa Viiratsi Saeveski, Raitwood, A.Le.Coq, Respo, Toftan. Kui mõni ettevõte tunneb, et soovib nõu ja jõuga laevaehitusele kaasa aidata, oleksime väga tänulikud, kui võtate ühendust seltsi juhataja ja ehitustööde peakoordinaatori Priit Jagomägiga tel 55596788, lodi@lodi.ee. Lodjaselts ei ole tulumaksusoodustusega MTÜde nimekirjas.

Ka eraisikud saavad annetada lodjaehituse toetuseks - MTÜ Emajõe Lodjaselts, arveldusarve 221024736126. Kõik annetajad saavad nimeliselt ära märgitud lodjale paigutataval tänutahvlil! 

Viimaste etappide – tehnosüsteemide, ohutus- ja navigatsioonivarustuse ning sisustuse paigaldamine – elluviimiseks 2014.-2016. a taotletakse lisavahendeid mitmetest fondidest ja teistest võimalikest allikatest.

Ehitamine:

Uue laeva ehitamisel järgib Lodjaselts ka varasemate laevaehituste puhul praktiseeritud puidust veesõidukite ehituskunsti laiema tutvustamise ja õpetamise traditsiooni.

Soovijad saavad laevaehitust Lodjakojas oma silmaga vaadata või jälgida tööde edenemist veebikaamera kaudu. Lodjakoja õpitubades on võimalik harjutada lihtsamat puutööd, sepistamist, köiekeerutamist ja tõrva põletamist. Suuremad asjahuvilised on oodatud vabatahtlikena appi ehitusele ja talgutele.

Laeva rakendamine:

Uus kahemastiline lodi hakkab tegema peamiselt õuesõppereise Emajõel ja Peipsil.

Aprillist novembrini toimuvad looduslodja retked, mida Lodjaselts on korraldanud alates 2008. aastast, on kujunenud väga menukaks koolide, lasteaedade ja perede hulgas. Näiteks 2012. a osales “Jõmmu” pardal toimunud loodusõpperetkedel kokku 5500 inimest. Uus suurem lodi võimaldab läbi viia pikemaid, põnevamaid ja põhjalikumaid loodusretki. Edaspidi võiks ehitatava kahemastilise lodja üheks oluliseks sihtpuntiks kujuneda ka Pihkva linn ja Peipsi idakallas.